Anotace

Číslo: 2004/4 (Recenze)

Tomáš Špidlík, SPIRITUALITA KŘESŤANSKÉHO VÝCHODU

Systematická příručka. Dílo T. Špidlíka, sv. VIII. Křesťanská akademie Řím, Centrum Aletti Olomouc, Refugium Velehrad-Roma, 2002, 615 s. (450 Kč). – V Úvodní poznámce k soubornému dílu charakterizuje P. Ambros autora jako protagonistu kulturní a teologické syntézy. Autor sám označuje tento svůj svazek jako manuál, příručku nabízející jakousi celkovou mapu oboru spirituální teologie Východu. Další kapitoly tvoří nárys této vědecké disciplíny: I. Prameny (Společné prameny, Duchovní literatura jednotlivých církví Východu, Proudy východní spirituality). II. Život v Bohu (V Duchu Svatém, Skrze Ježíše Krista, K Otci). III. Nový život (K obrazu a podobenství Božímu, Přirozený život, Pokrok v duchovním životě, Vědomí milosti). IV. Křesťanská antropologie, Duch a duše, Srdce, Tělo). V. Duchovní kosmologie (Svět a Boží prozřetelnost, Boží prozřetelnost a zlo, Kosmické povolání člověka). VI. Duchovní sociologie (Všeobecnost křesťanské lásky, Jednota v těle Kristově, Konkrétní úkoly člověka ve společnosti). VII. Negativní praxe (Praxis, Očista od hříchu, Pokání, Penthos). VIII. Útěk ze světa a zřeknutí se těla (Křesťan není z tohoto světa, Život v samotě, Útěk ze světa cenobitismu, Zřeknutí se těla). IX. Duchovní boj (Boj proti démonům, Logismos, Stráž srdce, Osm zlých myšlenek). X. Očištění od vášní („Nemoci duše“, Apatheia). XI. Pozitivní praxe (Boží vůle, Cesta ctnosti, Láska). XII. Modlitba (Podstata modlitby, Stupně a druhy modlitby. Stálá modlitba). XIII. Kontemplace (Podstata kontemplace, Předmět kontemplace, Orgán, kterým kontemplujeme, Pokrok v kontemplaci, Účinky kontemplace). Závěr. Následuje Bibliografie (115 s.), Rejstřík jmenný (33 s.) a Rejstřík věcný (8 s.).

Tento impozantní svazek mapuje rozsáhlé teoretické území spirituální teologie Východu a také životní dílo kardinála Špidlíka, i když dosud neuzavřené. Drobné překlepy jsou únosné.

Tomáš Špidlík, SPIRITUALITA KŘESŤANSKÉHO VÝCHODU. Modlitba

Dílo Tomáše Špidlíka, sv. II. Refugium Velehrad-Roma, 1999, 559 s. (389 Kč). – P. Ambros v úvodu upozorňuje, že „kdo se modlí, navrací se do ztraceného ráje a začíná žít plnohodnotný život. Mystika je mimořádným projevem Ducha Svatého v běžném životě.“ – Oddíly: I. Celkový přehled pramenů. II. Boholidský dialog. III. Modlitba prosebná. IV. Modlitba tělesná. V. Modlitba liturgická. VI. Rozjímavá četba. VII. Kontemplace. VIII. Mystika. IX. Dispozice k modlitbě. X. Hesychasmus. – Bibliografie (96 s.), Rejstřík jmenný (28 s.).

Autor umí spojovat encyklopedickou šíři znalostí s živým a srozumitelným projevem. Vzbuzuje pozornost např. i otevřenou kritikou úpadkových jevů Západu a uvážlivým doporučením učit se od Východu.

Tomáš Špidlík, SPIRITUALITA KŘESŤANSKÉHO VÝCHODU. Mnišství

Dílo Tomáše Špidlíka, sv. IV. Překlad Juvenál Valíček OFMCap. Refugium Velehrad-Roma, 2004, 396 s. (360 Kč). – Tento svazek navazuje na dva předchozí. Vyšel i ve francouzském překladu spoluprací s prof. Michelinou Tenace a prof. Richardem Čemusem.

Z Úvodu: „Povolání mnicha má kořeny velice dávné, ve stvoření člověka k Božímu obrazu. Hřích změnil způsoby uskutečňování tohoto povolání: je třeba se odpoutat, očistit se, obnovit se a naučit se žít opravdový život.“

I. Historická srovnání. Mnišství jako výrazný způsob duchovního života rozkvetlo v některých východních kulturách dávno před křesťanskou érou, zejména v buddhismu. II. Mniši, lidé Boží. III. Evangelijní rady (sliby, panictví, poslušnost, chudoba). IV. Asketický život (zásady, cvičení, útěk ze světa). V. Modlitba. VI. Dílo mnichů (práce, apoštolát). VII. Formy mnišského života (samota, cenobitismus). – Bibliografie (R. Čemus, 65 s.), Rejstřík jmenný (27 s.), věcný (14 s.).

V době extrémního kultu svobody ustupuje starý model mnišství volnějším podobám zasvěceného života. Má-li však současný život podle slibů chudoby a poslušnosti vytvářet pravé duchovní osobnosti a společnosti, musí čerpat ze starých zdrojů.

Tomáš Špidlík, IGNÁC Z LOYOLY A SPIRITUALITA VÝCHODU

Dílo Tomáše Špidlíka, sv. VII. Refugium Velehrad-Roma, 2001, 172 s. (198 Kč). – Podtitul knihy – Průvodce knihou Duchovních cvičení sv. Ignáce z Loyoly – připomíná, že autor duchovně vyrostl v jezuitské spiritualitě. Když však mnohem později dával exercicie papeži a jeho spolupracovníkům, byl už proniknut východní teologií a spiritualitou. Jeho „základní pravidla vyrůstají z bohaté půdy křesťanské východní tradice, antické kultury a konkrétní náboženské zkušenosti“ (P. Ambros). Pokud jde o přepis řeckých slov, asi by si zasloužilo odbornou diskusi označování délek a přízvuků.

A. Haas, H. Marchal, M. I. Rupnik, A. Solignac, STUDIJNÍ TEXTY ZE SPIRITUÁLNÍ TEOLOGIE, I.

Axiomy duchovního života. Centrum Aletti, Olomouc – Velehrad 2003, 165 s. – Po filosofickém úvodu M. Altrichtera následují témata: Spiritualita, Vdovství, Spirituální teologie, Axiomy duchovního života. Cenný svazek, který reprezentuje soudobou spirituální teologii na úrovni soudobého odborného myšlení.

Marko Ivan Rupnik, O DUCHOVNÍM ROZLIŠOVÁNÍ

Cesta ke zralosti. Centrum Aletti, Studijní texty XXI., Refugium Velehrad-Roma, 2002, 102 s. – Autor je slovinský jezuita, nejbližší spolupracovník T. Špidlíka, s nímž sdílí komunitu v Centro Aletti v Římě. Vedle odborných publikací působí jako výtvarník. Jeho vrcholný čin v této oblasti je vnitřní výzdoba nové kaple ve Vatikánu. Prizmatem rozlišování zde analyzuje pokušení, a svobodu přilnutí ke Kristu.

Marko Ivan Rupnik, VYBRANÉ OTÁZKY Z ANTROPOLOGIE

Člověk a vzkříšení. (S úvodem Oliviera Clémenta). Centrum Aletti, Studijní texty XXII., Olomouc – Velehrad, 2003, 237 s. – Autor mj. přednáší na CMTF UP v Olomouci. – Tuto Rupnikovu práci uvádí francouzský pravoslavný teolog O. Clément upozorněním na klíčové pojmy člověk a láska. Rupnik v pěti krocích (Pravda, věčná paměť života – Osoba – Poznání Boha neboli komplexní vědění – Podle pokřiveného obrazu – Spásná láska v dějinách) medituje o současném myšlení a tápání jen s volnými odkazy na řadu převážně východních myslitelů a duchovních autorů. Pozoruhodně dnešní otázky, konfrontované s odpověďmi špičkových myslitelů minulosti a bystře otevírající současnost i zítřek.

Michelina Tenace, VYBRANÉ KAPITOLY Z ANTROPOLOGIE

Stvoření člověka k obrazu a podobenství Božímu. Centrum Aletti, Studijní texty XIII., Olomouc – Velehrad, 2001, 142 s. Z italštiny přeložil Pavel Ambros. – Autorka patří k Centro Aletti v Římě. Přednáší na Papežském orientálním ústavu a na Gregoriáně, v Olomouci na Teologické fakultě v kurzu pro doktorandy. Zde se představuje jako tvůrčí osobnost s rozsáhlým přehledem o filosofii a teologii Západu i Východu. Téma stvoření chápe nejen jako horizontální antropologii, ale v plné šíři vztahu ke Stvořiteli v oddílech: Zbožštění člověka. Zbožštění a vtělení. Tělo k obrazu Zmrtvýchvstalého. Věřím v Boha Otce Stvořitele. Matka Boží, zaslíbená Země. Ona a podobní by měli být vzati naší teologií jako významné doplnění našeho vztahu k západnímu myšlení.

VERITAS LIBERABIT VOS

Sborník k sedmdesátinám Karla Skalického. Editoři: Tomáš Machula, Martina Pavelková, František Štěch. České Budějovice, 2004, 240 s. – Je dobře, že sedmdesátiny Karla Skalického přinesly nám čtenářům osmnáct faset současné české filosofie a teologie. Pozoruhodný je jeho rozhovor s Aloisem Křišťanem. Čech se světovým rozhledem po rušném životě v Římě byl s námi po léta svými Studiemi. Po návratu 1994 se rozhodl zůstat v Budějovicích a rozvíjet tamější fakultu. Kdykoliv něco přednáší nebo napíše, zazní v tom rozměry přinejmenším evropské. Prosme Pána našich životů, aby hlas Karla Skalického zněl u nás častěji.

Jaroslav E. Sýkora a kol., MLÉKEM A MEDEM OPLÝVAJÍCÍ

Sborník českých katolických biblistů Karlu Skalickému k sedmdesátinám. Odpovědný redaktor Jaroslav E. Sýkora. Vydalo SGS, Praha, 2004, 160 s. – Z deseti autorů pět přednáší na vysoké škole Starý nebo Nový zákon, jeden je děkanem vysoké školy, dva jsou absolventi, jeden je biskupem. – Články se pohybují od přístupných až do náročně odborných. Připojená Bibliografie Karla Skalického obsahuje 14 monografií a 176 studií a článků.

Arno Anzenbacher, KŘESŤANSKÁ SOCIÁLNÍ ETIKA

Úvod a principy. Přeložil Karel Šprunk, odborná spolupráce Jindřich Šrajer. CDK, Brno, 254 s. – Autor je u nás znám českým překladem knihy Úvod do etiky (Zvon 1994) od Karla Šprunka, který přeložil i tuto novou učebnici. Ta pojednává o teologickém základu sociální etiky, jejím vědeckém charakteru, dějinách a principech. Vychází hlavně z tradice katolické sociální nauky a snaží se nově promýšlet její ústřední motivy. Text je čtivě rozčleněn, s grafy a tabulkami; 13 stran literatury, 16 stran jmenného a 5 stran věcného rejstříku.

Amartya Sen, ETIKA A EKONOMIE

Vyšehrad, 2002, 119 s. – „Tato nevelká kniha je pravým pokladem pro ekonomy, filosofy i politology, kteří se zajímají o vztahy mezi současnou ekonomií a morální filosofií“ (z Předmluvy). Autor pochází z Bengálska, působil hlavně v Anglii. Text přednesl 1986 v USA, pro tisk upravil 1987; 16 s. poznámek, 29 s. literatury.

Michaela Mikulíková, NĚKTERÉ TEOLOGICKÉ ASPEKTY EKOLOGICKÉ ETIKY

Diplomová práce obhájená na TF JU 2002, 106 s. K vydání připravilo Pastorační středisko Praha. – Rozlehlá tematika je zpracována podrobně členěným textem; 316 poznámek.

Milena Pekárková, RNDr. Hana Primusová, MUDr. Radim Uzel, CSc., ThDr. Milan Salajka, POTRAT ANO – NE, ANEB NA POKRAJI ŽIVOTA

Credo Publishing, Praha, 2000, 201 s. – R. Uzel, kdysi známý jako radikální odpůrce „staré“ morálky, napsal kapitolu „Pohled lékaře“. Konstatuje spor dvou základních postojů k potratu, legislativu v historickém vývoji, spor o duši mezi křesťany a biology, přístup práva, biologie a lékařství a stav diskuse v cizině. – M. Pekárková a H. Primusová vyprávějí „Příběhy, které se skutečně staly“, většinou výchovně zdravě otřesné. – M. Salajka z Husitské církve nejprve uvádí, že děti jsou dědictvím od Boha, a zmiňuje katolické stanovisko k potratu, jež nesdílí. Referuje o různých postojích v křesťanství. – Nejcennější jsou příběhy dvou autorek, které mohou dobře výchovně zasáhnout dívčí mládí zejména otřesnými osudy dívek naivně se vydávajících všanc těkavé lásce. Kniha si zaslouží doporučení.

Romanus Cessario, O.P., THE VIRTUES, OR THE EXAMINED LIFE

Continuum, London – New York, 2002, 202 s. – Autor je profesorem filosofie v USA a ve Švýcarsku. – Kniha reprezentuje současný tomismus. Obsah: I. Teologické ctnosti (víra, naděje, láska). II. Mravní ctnosti (rozvážlivost, spravedlnost, statečnost, mírnost).

Jaroslav Kratka, DROBKY V CHLEBU UKRYTÉ

Nová naděje, Brno, 2003, 158 s. Ilustrace Dája Spalková. – Autor nazývá drobky chleba „myšlenky o Bohu a jeho lásce, o člověku a jeho životě, ale také o cestě, která je spojuje. Myšlenky jsou seřazeny tak, aby mohly posloužit jako minikatechismus.“ Překvapivě neotřelý, adresný sloh. Oddíly: O Bibli, víře a modlitbě. O Bohu, Boží lásce a spasení. O dobrých a špatných vlastnostech. O duši, pokoře a křesťanském životě. O manželství, domově a rodině. O každodenním životě a mezilidských vztazích. O pokušení, lži, pravdě, hříchu a odpuštění. O štěstí, přátelství a lásce. O těžkých životních situacích. O životě, smrti a smyslu života.

Hans Waldenfels, GOTTES WORT IN DER FREMDE

Theologische Versuche II. Bonn, Borengässer, 1997, 525 s. – Jeden z vedoucích znalců nekřesťanských náboženství už před časem přidal ke své „Kontextové fundamentální teologii“ (česky Vyšehrad 2000) kromě dalších svazků také tento, věnovaný východním náboženstvím. V první části se zabývá mj. inkulturací, kontextualitou a misií v jiných kulturách. Druhá část hovoří o buddhismu, dominantním náboženství Dálného východu (mystika, nirvána, zen). Třetí díl je o reinkarnaci, kosmické a metakosmické spiritualitě aj. Tématem posledního dílu je Čína jako test křesťanství a misií, vztah místní a univerzální církve atd. Poučný vhled do možného rozvoje náboženství ve světovém měřítku.


Bookmark and Share
 
 
© Na zveřejněné texty se vztahují autorská práva.
© Design, redakční systém: Webdesignum 2004-2018
Licence Creative Commons
Teologické texty podléhají licenci Creative Commons.
|